Praktijkervaringen ‘Ik leer anders’

Imke (9 jaar)
Mijn dochter zat in groep 4 en we merkten dat rekenen erg moeizaam ging en met spelling en klokkijken bleek ze ook moeite te hebben. Via mijn moeder zijn we bij Jolanda terecht gekomen en zij heeft ons erg goed geholpen. Ze heeft Imke eerst op papier een overzicht van haar hoofd laten maken zodat ze zelf aan kon geven waar ze haar rekenkamer wilde in haar hoofd, waar de letterkamer zou komen en zo kwamen er nog meer kamers bij. Hierna heeft Jolanda met de ‘Ik leer anders’ methode onder andere de rekentafels, de spelling en het klokkijken opgepakt. Jolanda dacht ook heel erg mee met de praktische uitvoering en gaf tips voor thuis en in de klas. Imke vond haar erg lief en vond het leuk om met Jolanda te oefenen. Het gaat nu een stuk beter met Imke op school. Imke heeft ook coachingsessies gehad van Jolanda, omdat ze erg onzeker, perfectionistisch en faalangstig was. Jolanda heeft haar op verschillende manieren (visualiseren en kaartspelletjes) gecoacht, deze methoden sloten goed bij haar aan waardoor Imke nu een stuk lekkerder in haar vel zit.

Karin (9 jaar) dyslexie en hoogbegaafd
Karin heeft dyslexie en moeite met spelling en automatiseren. Het is verder een pienter meisje (hoogbegaafd) wat het goed doet op school. Nadat ik gelezen had over beelddenken en dyslexie en mezelf er helemaal in herkende, zag ik dat mijn dochter op dezelfde manier dacht. Een heel goed ruimtelijk inzicht maar zwak in spelling. Er zijn verder nog veel meer punten van herkenning. Bv het heel gevoelig zijn voor harde geluiden en drukte. Ik merk toch dat het je zelfvertrouwen niet goed doet als je anders denkt en anderen het niet begrijpen. Ik kan me goed herinneren dat ik dacht dat ik dom was als kind, kreeg het ook regelmatig te horen op school. Toen mijn dochter op een dag thuis kwam met de woorden “ik denk dat ik dom ben mam” dacht ik en nu is het genoeg! Toen ik op internet ‘ik leer anders’ tegenkwam en alle positieve ervaringen gelezen had, heb ik mijn dochter Karin bij Jolanda aangemeld. Het is supergoed bevallen. Karin is echt met sprongen vooruitgegaan! Ze had een D voor spelling en nu heeft ze een A. Door deze vooruitgang mag Karin nu een groep overslaan ondanks haar dyslexie en dus naar groep 7. Ik vind deze methode heel goed passen bij hoogbegaafde kinderen met dyslexie en of beelddenker. Nu wordt ze op school genoeg uitgedaagd en blijft niet hangen in het steeds maar weer spelling oefenen en geen vooruitgang omdat de methode op school niet aanslaat bij beelddenkers. Bedankt Jolanda, mijn dochter heeft nu veel meer zelfvertrouwen en heeft nu een goede werkhouding en inzet op school! Ik hoor haar nooit meer zeggen, het heeft toch geen zin om te oefenen want ik kan het toch niet. Groetjes Moeder van Karin

Kim (9 jaar) dyslexie
Bij mijn dochter Kim is ernstige dyslexie geconstateerd. Na wat rondkijken op internet over dit onderwerp, kwam ik op de site van Jolanda terecht. En toen bleek dat Kim best wel eens een beelddenker zou kunnen zijn. Voordat we de dyslexiebehandeling gestart zijn, hebben we een aantal sessie’s met Jolanda gedaan. Omdat ik dat voor Kim prettiger vond, heeft Jolanda de training bij ons thuis gedaan en dat ging hartstikke goed! Kim vond haar meteen heel erg aardig en deed goed haar best. Ze heeft voornamelijk moeite met moeilijke, lange woorden en tijdens de training spelde ze, na even concentreren in haar hoofd, het woord “verschrikkelijk” van voor naar achter en van achter naar voor! Wij vonden de training heel erg leerzaam en hopelijk gaat Kim in de toekomst de kamertjes in haar hoofd gebruiken als ze ze nodig heeft!

Rosalie (13 jaar, 2 VWO)

De indeling van kamers in mijn hoofd helpt mij om mijn woordjes beter te onthouden.Lezen met de pijl is heel handig want zo sla ik geen een woord over en begrijp ik beter wat er staat en bedoeld word. Ook heb ik een schema gemaakt van de schoolweken en schrijf ik mijn huiswerk daarin. Nu heb ik meer overzicht van het werk dat komt. Met de repetities op school heb ik nog wat moeite om op tijd klaar te zijn.

Florian (10 jaar)
In groep 2 vertelde de juf dat ik ‘iets’ zou hebben! Wat precies dat was nog niet duidelijk, maar er was met mij ‘iets’ aan de hand! Omdat ik lezen lastig vond en het in groep 4 niet zo goed ging, is gedacht dat ik dyslexie zou kunnen hebben. Test 1 werd gedaan, maar ook test 2 en test 3 (!) want uit de 2de test kwam niet een duidelijk dyslexie beeld. Daarom werd ook besloten dat een Psychologische/intelligentie test misschien zou kunnen zeggen wat ik zou hebben. Die bleek heel gewoon te zijn en het ‘iets’ wat ik zou kunnen hebben kwam daar ook niet uit. Omdat ik op school nogal was gepest en daardoor snel boos werd, ging ik naar een Weerbaarheidstraining om beter voor mijzelf op te kunnen komen. Die mevrouw gaf toen aan, dat zij dacht dat ik misschien wel eens een beelddenker zou kunnen zijn.
Door de advertentie van de praktijk van Jolanda ‘Ik in beeld’ is mijn moeder op internet gaan zoeken en heeft mij aangemeld voor deze training. Het is nu rustig in mijn hoofd, ik kan alles beter begrijpen en onthouden. Mijn tafel van 8 toets was helemaal goed en voor Topografie had ik maar 2 plaatsen verwisseld! Na elke training was altijd zo blij! Ik begreep het eerst niet zo goed. Maar toen mijn moeder zei: ‘dat komt omdat Jolanda precies begrijpt hoe jij denkt en nu zij de dingen anders uitlegt, begrijp je alles beter! Toen dacht ik….Ik wou dat mijn moeder Jolanda eerder had ontdekt!

Rini (9 jaar)
De cursus heeft mijn zoontje als prettig en positief ervaren. Zijn concentratie was en is nog wel een probleem en daarom is hij snel vermoeid. Hij heeft geen problemen gehad met lezen maar, wel met spelling en tafels. De cursus heeft hem geleerd op een andere manier te leren en dat werpt nu zijn vruchten af. Wel moeten de kinderen zich echt inzetten om thuis verder te gaan maar, als ze merken dat ze ineens de tafels kunnen dan zijn ze super trots net als de ouders. Wij zijn blij dat we de cursus gevolgd hebben en hopen dat er nog meer nuttige adviezen en tips gaan komen voor de wat oudere kinderen.

Nick (10 jaar)
Er is voor ons en voor Nick qua klokkijken en woorden leren een wereld open gegaan. Het leren van de woordjes gaat nu een stuk sneller. Het blijft nog niet allemaal hangen, dat is jammer. De tafels leren gaat ook sneller, maar ook deze blijven niet voor lang in zijn hoofd. Topografie is werkelijk uit de kunst. Kortom het Ik leer anders heeft niet helemaal aan onze verwachtingen voldaan, maar heeft ons zeker een eind op weg geholpen. Jolanda dank daarvoor!

Bobby (11 jaar)
Onze zoon Bobby heeft met plezier samengewerkt met coach jolanda. Hij vond het erg leuk om in te zien dat hij iets bijzonders kan, namelijk beelddenken. Door het maken van kamers in zijn hoofd en de grote hoeveelheid aan fantasie die Bobby heeft, zijn menig bewaker voor de rode en blauwe deur naar huis gestuurd. Bobby had er echt plezier in als hij het alfabet van links naar rechts en welke letter staat er tussen de k en de m, zo voor zich zag staan en ook zo het antwoord kon geven. ‘He, eindelijk iets dat ik goed kan!’. Dit was erg goed voor zijn zelfvertrouwen en voor zijn eigenwaarde. Het in zijn hoofd schrijven van woordjes gaat ook erg goed en gaat ook steeds beter want we merken dat Bobby steeds minder fouten maakt. Dus werkt het en blijft het ook echt in die kamer staan? JA, dat doet het zeker en Bobby is er heel erg trots op. Verder denkt hij dat het voor hem moeilijk toe te passen is op school, maar ongemerkt doet hij dit toch en dat is juist goed want het moet een gewoonte worden. Ook is het leuk dat hij bij de lessen waarbij beelden komen via het smart-bord of via de computer, deze lessen het beste blijven hangen. Geschiedenis en aardrijkskunde/Topo zijn ook echt zijn vakken, naast tekenen en workshops zoals poppetjes maken van ijzerdraad. Hij is daar heel erg goed in, wat hij voor zich ziet in zijn hoofd maakt hij. Verder vinden wij het jammer voor Bobby dat we er pas zo laat achter kwamen dat hij een beelddenker is. Als dit vanaf groep 1 al was opgemerkt door ons of door een leerkracht dan had hij nu niet zo een achterstand gehad, en hoefde hij niet elke avond zo hard te leren om zijn achterstand in te halen. Dat is echt heel erg jammer dus als advies voor een ieder die denkt is dit iets voor mijn kind, is mijn kind een beelddenker? Doe de test op de site van Jolanda want hoe eerder en hoe jonger je eraan begint hoe beter! Dan krijg je ook geen leerachterstand. Dan is het de wijze waarop jouw kind leert, en dan is het ook gewoon. Want een kind wil graag gewoon zijn en niet apart aan een tafeltje zitten omdat je anders bent maar gewoon zoals elk ander kind in de klas.Voor onze zoon Bobby is beelddenken een vorm van erkenning van zijn leerprobleem. Daarnaast is ‘Ik leer anders’ een leermethode om dat probleem op te lossen en om er mee te leren omgaan.

anoniem (11 jaar) dyslexie
Mijn zoon van 11 jaar heeft dyslexie en door de techniek van beelddenken t.a.v. spelling zijn de resultaten tot zover op school vooruit gegaan. Door de handvatten t.a.v. begrijpend lezen is hij ook hiermee vooruit gegaan! Hij vond Jolanda erg aardig omdat Jolanda hem goed aanvoelde en dat komt het resultaat zeer zeker ten goede! Wat ook zo fijn is…zijn zelfvertrouwen is door deze cursus vooruit gegaan! Kortom prima en we zijn blij dat we deze stap genomen hebben!

Tom (7 jaar)
Ondanks dat Tom niet alleen een beelddenker is, heeft hij zeker wat aan deze training gehad. Hij heeft in 1 les klok leren kijken, echt een super resultaat. De training heeft bijgedragen aan veel handvatten voor nu en de toekomst, zoals hoe hij woordjes makkelijk in zijn hoofd kan zetten en dan zonder fouten kan spellen. Wij als ouders en Tom waren er erg blij mee.

Joanna (10 jaar)

De training Ik Leer Anders is voor mijn dochter Joanna erg leerzaam geweest. Ze zit nu in groep 8. Ze wandelde vrij makkelijk door de stof heen maar ze heeft er wel van geleerd hoe ze bepaalde dingen kan aanpakken zoals woordenpakket leren en het opslaan hiervan. Wat ook erg goed was aan deze methode is de uitleg van het klokkijken. Jolanda is een leuke, spontane vrouw die heel goed met kinderen kan omgaan, mijn compliment hiervoor!

Antonia (9 jaar) dyslexie
Antonia is nu negen jaar oud en sinds anderhalf jaar weten we dat ze dyslectisch is. Toen ik van de leermethode Ik leer anders hoorde, dacht ik al dat Antonia misschien een beelddenkster zou zijn. Dat klopte. Al bij de eerste training toen Jolanda begon te praten over ´kamers in haar hoofd om dingen op te slaan´, borduurde ze daar meteen op voort! Antonia vond het erg leuk om vier keer naar Jolanda toe te gaan en zo handvaten te krijgen voor het spellen, rekenen en (digitaal) klokkijken.
Als we nu dicteewoordjes oefenen en ze een woord fout schrijft, dan zetten we het woordbeeld meteen met de Ik leer anders methode correct in haar hoofd. Ze onthoudt dan niet alleen de spelling van het woord beter, maar ze kan ook het woord zowel voor- als achteruit spellen. Echt ongelooflijk! ”

Yasmine (9 jaar) dyslexie
“Mijn dochter yasmine met een dyslexie verklaring leert langzamer dan het gemiddelde kind. Al in groep 2 kon zij zich moeilijk concentreren echt een dromertje, en zeer visueel ingesteld (een beelddenkertje dus). Vanaf haar 6e jaar zit zij op een sbo school. Een goeie keuze voor haar want hier kan ze in haar eigen tempo werken., maar destijds nog steeds concentratie problemen. Het lezen ging wel beter, maar ze bleef nog lange tijd fonetisch schrijven. Totdat Jolanda met een andere manier van leren kwam. Een nieuwe methode om de chaos in haar hoofd op te ruimen en opnieuw in te delen. Yasmine vind het erg leuk met haar te werken en zelfs thuis oefent ze ook graag. Sinds Jolanda de ik leer anders methode bij yasmine heeft toegepast is zij met grote sprongen vooruit gegaan, lezen gaat super goed en het schrijven en rekenen gaat haar steeds beter af en ze kan zich beter concentreren. Omdat yasmine zo vooruit gaat zijn er twijfels over haar(mogelijke)dyslexie. Ik ben ervan overtuigd dat deze methode werkt en kinderen makkelijker informatie kunnen verwerken en opslaan met deze leuke en duidelijke manier van leren.